kadang-kadang..
terlampau rapat pun x bley gak dgn kwn2 nie kan..
yela..
sedikit sbnyak msti rasa kecik ati, tension, mrh, skt ati..
n mcm2 lagi la..
so bagi mnjaga perhubngan i2 kekal lama..
cuba jrakkan hbngan anda 2 ckit..
jgn rpat sgt la mksud nye..
mla2 2 mmg la org akan tnya2..
tp last2 diorg pnt sndiri..
diam la..

kadang-kadang..
perubahan 2 bgus gak untuk kiter..
mla2 mmg la terasa sush ckit..
lma2 ok la..
pdulikan ape org kate..
sbb perubahan 2 kdg2 lebih menggmbirakan kiter..
mngkin skang ni asyk mkn ati jek..
bla berubh keadaan (kite sndiri kna berani berubh)..
mungkin lbh bhagia..
so kurng la umpatan2 keji yg berlaku dlm diri kita ni ketika bermonolog sndirian..
hehe..

kadang-kadang..
klu kite rasa diri kite betul sgt2 la nie..
n klu rjin sgt minx pndpt org..
tp berlainan pndapat..
baik x yah tnya..
sbb akan meng'konfius'kan diri anda je..
buat jek..
tp..
klu ada prob tanggung sndiri la..
hehe..
tp sbgai manusia..
mslh itulah yg mendewasakan kite..
baru hidup mncabar beb..

p/s ; kdg2 terasa nak blsah org yg mencalarkan harta bnda kite..eh..rsa bukan kdg2 nie..klu jmpa rasa nak blsh terus x pkir pe dah..huhu..nsb bek aku x tau sape..
jgn berani nak bergembira

klu diri takut untuk berduka..

gramnye....
mcm nak tumbuk orng jek..
tp xtau nak naper..
huhuhuhuhu....
Mintak maaf kat kwn kiter..
yg terasa hati or termrh kat kiter..
manusia x penah lepas dari kesilapan..
kdg2 sbgai kwn kite knala tolng kwn kite..

tp x tau clap kat ner..
diri sndri kot..
erm..
anyway sori ea..
terutama skali kat die 2..
xper..
pas ni lpas da tanggngjwb sbgai seorg kwn..
xpela..

pasni x sntuh hal die dah..
hope dia bca nie..
n bley kwn cm dlu..
bkn kwn tp mkn atie ek..

SORi BYK2
cmner nak ckp psl naluri ati ni ek..
berdsrkan perbincangan ilmiah dari kwn2 aku wat kali pertamanya..
pelbagai jwpn yg bernas dapt dikutip...

temanya adlh mengenai naluri..
situasinya ialah::
seorang knak2 laki yg kononnya mempunyai perwatakkan sperti seorg wnita..
bernaluri kewanitaan la kononnya..
n knk2 ppuan yg bernaluri lelaki iaitu perwatakkan gns..

sbnarnya ape itu naluri..
ader yg kata nafsu..
ntahla..
pyh cari dlm kmus online pun x jmpa..
hehe..

tp ade kwn aku kta..
sbnarnya mak ayh yg perlu bntuk ank2..
klu nmpk len jek ank nye 2 dri org..
cpat2 la betulkn..
jgn biarkn n malah lagi support la..
cthnya..
dak laki suke pakai baju ppuan..
mekap mak die..
ksut mak die..
cpat2 tegahkan..
jgn biarkan n ckp ala kecik lagi biarla dia rase..
2 yg salahnye..
sbb dah terbiasa la bla besar sush nak dibendung..

so sbgai mak bpak..
jgn slhkan naluri ank2..
sbb manusia ni bley berubah jika dibentuk..
anda mampu mngubahnya..
jgn jadikan ank2 anda mangsa biarla anda yer..

p/s::skang ni tgok ramai dak laki pkai suar, tshirt n sandal ppuan tmbh mekap n ckup blu kening lak 2..x thn betul..geli jek..ei..n x pnt ke jln kepit2..hihi..klaka jek..malu ah nak kwn ngan org cm2



Gerhana bulan wujud apabila bulan melalui sebahagian daripada bayang-bayang bumi. Kejadian ini cuma boleh berlaku ketika bulan purnama, dan apabila matahari, bumi dan bulan terjajar pada satu barisan yang sama, atau sangat-sangat hampir. Jenis dan panjang suatu gerhana bulan bergantung pada kedudukan bulan yang relatif kepada nod orbitnya.




baru2 ni terbaca dlm paper..
mengenai pembaziran..
dasyat betul..
x sangka begitu besar pembaziran yg tlah berlaku kat dunia ni..
sbnarya jumlh pembziran 2 boleh menampung hidup orang2 yg kebuluran di seluruh dunia ni tau..

TANPA disedari, longgokan makanan terbiar rosak di Britain, Eropah dan Amerika Syarikat sebenarnya mampu mengatasi tujuh kali ganda masalah kebuluran dunia.

Lebihan makanan setiap rumah di Britain pula - jika dikumpulkan - boleh mengenyangkan kira-kira 113 juta orang..

Secara purata, penduduk Britain membazirkan makanan di rumah masing-masing dalam kuantiti bersamaan dengan keperluan harian dua mangsa kelaparan..

macamana pmbziran nie ek:::
  • Tiga puluh peratus ubi kentang - atau satu bagi setiap tiga yang dijual - terbuang begitu saja di Britain.

  • Peladang dan pengilang menyebabkan hampir sejuta tan pembaziran ubi kentang setahun.

  • Pembaziran pengguna pula sebanyak 358,000 tan.

  • Di antara 40 hingga 60 peratus daripada keseluruhan ikan ditangkap di Eropah dibuang semula ke laut.

  • Greenpeace menganggarkan, daripada 186 juta ikan ditangkap di perairan Britain, 117 juta mati dan dibuang ke laut - biasanya kerana terlalu kecil, bukan spesies diinginkan atau melebihi kuota ditetapkan ke atas nelayan.

  • Nilai pasaran bagi beberapa jenis ikan yang ditangkap nelayan dan dibuang semula mencecah RM292.5 juta

  • Syarikat Marks & Spencer mengarahkan pembekal sandwic untuk mereka, Hain Celestial Group, mengetepikan empat potong roti bagi setiap buku digunakan - kepingan berkerak dan kepingan selepasnya. Ia menyebabkan 13,000 kepingan roti dibazirkan sehari di kilang itu.

  • Pengguna Britain membuang 484 juta tin yogurt tanpa sempat dibuka, serta pisang bernilai lebih RM2 bilion.

  • so..
    renung2 kan k..
    pembaziran ni lah yg menyebabkan ramai manusia len diluar sana yg mati kebuluran..
    huhuhu..

    p/s::x sanggup nak membazir mknan..yela beli dah la mhl..selagi boleh telan..balun je la..hahaha
    ini mengenai kematian mengejut.

    Itu yang patut kita tanya diri kita, bagaimana ketika kita mengakhiri kehidupan kita nanti dalam 'husnul khatimah'. Mati ketika yang tiada bekalan dan persediaan adalah amat menakutkan.

    Pernahkah kita meminta supaya kita dimatikan dengan penutup yang baik 'husnul khatimah'?

    Sebenarnya bukan kena minta sahaja tetapi kena buru dan kena cari. Kali ini kita bincangkan tanda-tanda mati husnul khatimah. Antara tanda mati husnul khatimah ialah:

    1. Mengucapkan kalimah syahadah ketika wafat. Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang pada akhir kalimahnya mengucapkan La ilaaha illallah maka ia dimasukkan ke dalam syurga." (Hadis Riwayat Hakim)

    2. Ketika wafat dahinya berkeringat. Ini berdasarkan hadis dari Buraidah Ibnul Khasib. Adalah Buraidah dahulu ketika di Khurasan, melihat saudaranya yang tengah sakit, namun didapatinya ia sudah wafat dan terlihat pada jidatnya (dahi) berkeringat, kemudian dia berkata: "Allahu Akbar, sungguh aku telah mendengar Rasulullah bersabda: Matinya seorang mukmin adalah dengan berkeringat dahinya." (Hadis Riwayat Ahmad, an-Nasai, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Al-Hakim dan ath-Thayalusi dari Abdullah bin Mas'ud)

    3. Wafat pada malam Jumaat. Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w bermaksud:

    "Tidaklah seorang Muslim yang wafat pada hari Jumaat atau pada malam Jumaat kecuali pastilah Allah menghindarkannya dari seksa kubur." (Hadis Riwayat Ahmad)

    4. Mati syahid di dalam medan perang.

    5. Mati dalam peperangan fisabilillah.

    Rasulullah bersabda, maksudnya: "Apa yang kalian kategorikan sebagai orang yang mati syahid di antara kalian?

    Mereka menjawab: "Wahai Rasulullah yang kami anggap sebagai orang yang mati syahid adalah siapa saja yang mati terbunuh di jalan Allah.

    Baginda bersabda: "Kalau begitu umatku yang mati syahid sangatlah sedikit."

    Kalangan sahabat kembali bertanya: "Kalau begitu siapa sajakah dari mereka yang mati syahid wahai Rasulullah?"

    Baginda menjawab: "Sesiapa yang terbunuh di jalan Allah, yang mati sedang berjuang di jalan Allah dan yang mati kerana penyakit kolera, yang mati kerana penyakit perut (iaitu disebabkan penyakit yang menyerang perut seperti busung lapar atau sejenisnya), dialah syahid dan orang-orang yang mati tenggelam, dialah syahid."(Hadis riwayat Muslim, Ahmad dan al-Baihaqi)

    6. Mati disebabkan penyakit kolera. Mengenai ini banyak hadis Rasulullah s.a.w meriwayatkan antaranya sebagai berikut:

    Rasulullah bersabda, maksudnya: "Penyakit kolera adalah penyebab mati syahid bagi setiap Muslim." (Hadis riwayat Bukhari, ath-Thayalusi dan Ahmad)

    7. Mati kerana tenggelam.

    8. Mati kerana tertimpa runtuhan/tanah.

    Dalil dari dua perkara di atas adalah berdasarkan sabda Rasulullah bermaksud: "Kalangan syuhada itu ada lima; orang yang mati kerana wabak kolera, kerana sakit perut, tenggelam, tertimpa runtuhan bangunan dan syahid berperang di jalan Allah." (Hadis riwayat Imam Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi dan Ahmad)

    9. Perempuan yang meninggal kerana melahirkan anak.

    10. Mati terbakar.

    11. Mati kerana penyakit busung perut.

    Mengenai kedua perkara ini banyak sekali riwayat dan yang paling masyhur adalah dari Jabir bin Atik secara marfu': "Kalangan syuhada ada tujuh: Mati terbunuh di jalan Allah, kerana penyakit kolera adalah syahid, mati tenggelam adalah syahid, kerana busung lapar adalah syahid, kerana penyakit perut keracunan adalah syahid, kerana terbakar adalah syahid dan yang mati kerana tertimpa runtuhan (bangunan atau tanah gelongsor) adalah syahid serta wanita yang mati ketika hamil adalah syahid." (Hadis riwayat Imam Malik, Abu Daud, an-Nasa'i, Ibnu Majah dan Ahmad)

    12. Mati kerana penyakit Tubercolosis (TBC).

    Ini berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya: "Mati di jalan Allah adalah syahid dan perempuan yang mati ketika melahirkan adalah syahid, mati kerana terbakar adalah syahid, mati kerana tenggelam adalah syahid, mati kerana penyakit TBC adalah syahid dan mati kerana penyakit perut adalah syahid." (Hadis riwayat Thabrani)

    13. Mati kerana mempertahankan harta dari perompak. "Sesiapa yang mati kerana mempertahankan hartanya (dalam riwayat lain; Sesiapa menuntut hartanya yang dirampas lalu ia terbunuh) adalah syahid." (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, an-Nasa'i, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Ahmad)

    14. Mati dalam membela agama dan jiwa. "Sesiapa mati terbunuh dalam membela hartanya, dia mati syahid; siapa saja yang mati dalam membela keluarganya, dia mati syahid; sesiapa mati dalam membela agama (keyakinannya), dia mati syahid dan siapa saja yang mati mempertahankan darah (jiwanya) dia syahid."

    15. Mati dalam berjaga-jaga (waspada) di jalan Allah. Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Berjaga-jaga (waspada) di jalan Allah sehari semalam adalah lebih baik daripada berpuasa selama sebulan dengan mendirikan (solat) pada malam harinya. Apabila dia mati, mengalirkan pahala amalannya yang dahulu dilakukannya dan juga rezekinya serta aman dari seksa kubur (fitnah kubur)."

    16. Orang yang meninggal ketika mengerjakan amal soleh. Semoga kematian kita dalam husnul khatiimah.

    p/s::minta2 kita semua x tergolong dlm mati mengejut..amin..
    klu aku dapat ubah dunia nie..
    aku akan melakukan satu perkara..
    yg memang aku nak sgat buat..

    HIJAUKAN BUMI KITAAAA...

    kenapa kite skarang di bumi ini nak menderita kepanasan dan hasil dari pencemaran alam yang kita sendri ciptakan..
    x lain dan x bukan..
    tentulah kemajuan dari segi teknologi..
    manusia skarang smkin pintar mencipta..
    menyenangkan kehidupan manusia..
    memudahkan proses kehidupan..
    sehingga kita alpa..
    bahawa diri kite sendri yang akan merana x lama lagi..

    ~~~Bayangkan~~~
    anda berada di satu tempat yang panas lagi kering..
    dengan asap hitam yang tebal penuh didada udara..
    debu-debu tebal berebut masuk kedalam rongga..
    pokok2..
    kering terbakar..
    hilang ditebang..
    cecair pekat berwarna kehitaman..
    kadang2 kuning kecoklatan..
    umpama teh susu..
    tp versi tawar..(hehe)
    mengalir laju dikawasan yg dulunya..
    cecair jernih membiru yang nyaman lagi menyejukkan berada disana..
    haiwan2 pupus..
    sehingga kite sndiri x kenali ape itu haiwan..

    apabila kite pandng ke sana..
    hutan konkrit wujud..
    penuh dengan pelbagai warna..
    tp hijau tiada disana..
    kering..pnas..
    sehingga tiada satu manusia pun berani bermain diluar..
    hanya berkomunikasi melalui alat teknologi yg bermutu tinggi..
    kehidupan sosial terbatas..
    pelbagi penyakit menular..
    risiko kebuluran bolh jadi smkn tinggi..

    ~~so~~
    ape kate kite buat satu program penghijuan bumi kite dengan:::::::::

    • tanam pokok di tengah2 jln raya (bhgn pembahagi jln)..tnm pokok yg dhn kecil la..time ni bley gunakan kepntaran manusia..pokok mana yg sesuai untuk ditanam..
    • setiap kali mereka cipta pelan pembanggunan wajibkan pokok2 ditanam..bukan yg kecik2 jd hiasan 2..tp pokok yg rendang..
    • haramkan penggunaan hutan2 smpan didunia ini diceroboh..jgn biarkan status dan pngkat boleh menyebabkan mereka menggunkan kuasa untuk mencuri hasil hutan sesuka ati untung keuntungan..undang2 perlu sama dan setimpal dengan sume org..yela kite ni sume manusia bese..hari ni kite ade pngkat dipndang la..bsok x tentu agi..
    • penciptaan kertas dari sumber bukan pokok..(pikir la sndiri..kan ramai saintis kt dunia...xkan x bley pkir kot..hehe..jngan mare..suggest jek..)
    • menggunakan tupperware yg non-toxic utk membngkus mknan..(boleh wat secara berkala)
    • projek perumahan mewajibkan setiap rumah mempunyai laman dan tanam pokok dihdpn rumah..(Projek 1 rumah..1 pokok)..hehe..
    • wajibkan semua pembeli membawa sendiri beg untuk membngkus brgan yg dibelikan..untuk kurangkan penggunaan plastik..
    • jgn kecikkan sungai..sape yg buang smpah dlm sungai..x pyh saman..tp sruh diorg bersihkan sungai 2 balik..sebersih2nya..amek cuti kat ofis kate kena dnda bersihkan sungai kat umah..hahaha..pdn muke blgak sgt bla suh byr sman..byk duit la katakan..
    ahhh..
    banyak g sbnarnya idea aku nie..
    cume x dpt nak diluahkan lagi..
    sebb dah tepu..
    hehe..
    klu sape2 yg ade idea utk hijaukan bumi..
    plz share wth me..
    tgok lagu MJ ni..febret aku..EARTH SONG..

    video

    p/s::kenapa saya suke rumah saya..sebab dia bessshhh..

    erm..
    cdey bile kehilangan orang yg tersyg kan..
    apatah lagi klu x dijangka..
    Ya Allah..
    hanya Allah saje yg tahu perasaan 2..

    ape2 pun..
    yg pergi tetap akan pergi..
    yg masih hidup ni..
    hargailah kehidupan anda..
    buat baiklah kepada insan yang amat bermakna kepada anda..

    tapi pastikan..
    diri kita telah bersedia untuk meninggalkan dunia yg fana ini..
    tp bersediakah kita..
    hanya anda yg ada jwpan sejujurnya..

    p/s; 2 pun klu ade jwpn..huhu..kebanyakkan org ramai yg tipu diri sndiri..betul ke tidak..betul ke tidak..betul ke tidak..
    rm1 berjumpa dengan rm50..

    rm1 : kemana ko pergi wei..

    rm50 : xde g mana..jln2 je..pegi tgok AF..tgok wayang..tgok bola..pusing2 dunia la orang kata..ko plak g mana..lama gak x nampak...

    rm1 : aku besela..kemana lagi..blik2 surau..masjid..surau..masjid..2 jela..hmm

    p/s: so renung-renungkan k..jgn tenung lama2 duit rm50 baru 2 sudah..hehe..x penah jmpa kan..